Profiel zanger(es) en vacatures
Cappella Fontana is een vocaal ensemble dat bestaat uit 8 tot 13 enthousiaste zangeressen/zangers met soms een afzonderlijke dirigent, die muziek uit alle stijlperioden met en zonder instrumentale begeleiding op een zo hoog mogelijk amateurniveau willen uitvoeren.
Omdat de bezetting nog wel eens wisselt en wij op projectbasis werken, zijn wij regelmatig op zoek naar nieuwe zangers m/v. Belangrijk is dat men zelfstandig de partij kan instuderen.
Capella Fontana biedt ook ruimte aan zangers die het leuk vinden om af en toe een, doorgaans kleine, solopartij voor zijn/haar rekening te nemen.
Repetities zijn op woensdagavond in Apeldoorn en soms op zaterdag. Deze worden in blokjes in de aanloop naar de concerten gepland.
Op dit moment zijn er geen vacatures.
U kunt overigens altijd uw belangstelling kenbaar maken! Zie daarvoor de contact-pagina.
Cappella Fontana is een vocaal ensemble dat bestaat uit 8 tot 13 enthousiaste zangeressen/zangers met soms een afzonderlijke dirigent, die muziek uit alle stijlperioden met en zonder instrumentale begeleiding op een zo hoog mogelijk amateurniveau willen uitvoeren.
Omdat de bezetting nog wel eens wisselt en wij op projectbasis werken, zijn wij regelmatig op zoek naar nieuwe zangers m/v. Belangrijk is dat men zelfstandig de partij kan instuderen.
Capella Fontana biedt ook ruimte aan zangers die het leuk vinden om af en toe een, doorgaans kleine, solopartij voor zijn/haar rekening te nemen.
Repetities zijn op woensdagavond in Apeldoorn en soms op zaterdag. Deze worden in blokjes in de aanloop naar de concerten gepland.
Op dit moment zijn er geen vacatures.
U kunt overigens altijd uw belangstelling kenbaar maken! Zie daarvoor de contact-pagina.
De Zangers
Capella Fontana kent geen vaste bezetting. Afhankelijk van repertoire en beschikbaarheid van de zangers kan de bezetting per project er anders uitzien. Wel is er een redelijk vaste kern. Het zijn echter allemaal ervaren zangers/musici die enthousiast worden van gezamenlijk muziek maken.
Een aantal van de zangers stelt zich graag aan u voor (in willekeurige volgorde).
Capella Fontana kent geen vaste bezetting. Afhankelijk van repertoire en beschikbaarheid van de zangers kan de bezetting per project er anders uitzien. Wel is er een redelijk vaste kern. Het zijn echter allemaal ervaren zangers/musici die enthousiast worden van gezamenlijk muziek maken.
Een aantal van de zangers stelt zich graag aan u voor (in willekeurige volgorde).
Abel Bakema – Tenor
‘Music was my first love’, zullen we maar zeggen. Pianospelen is mijn dagelijks werk, zingen doe ik ernaast. De muziek bracht mij via conservatoria en de studie Muziekwetenschap naar uiteenlopende podia en theaters als pianist van het Nationaal Hekel Kabaret, Hans Visser (ex-Flairckgitarist), Meike van der Veer (kwartfinalist Voice of Holland) en de New Metronome Bigband (samen met Lee Towers, Marco Bakker, Margriet Eshuijs en Eric Vloeimans). Bij de Van den Ende-musical Fame was ik repetitor. Verder treed ik op met de popkoren Joyful en Allround, waarvoor ik ook arrangeer. Bovendien werk ik als muzikaal begeleider en muziekdocentop hbo- en mbo-opleidingen Dans en Theater. Als tenor zong ik bij ik het Monteverdi Kamerkoor Utrecht, het Veenendaals Projectkoor, Het Nieuw Bach Ensemble en mannenkwartet H.A.R.P. Op dit moment zing ik bij het Alexanderconsort in Bennekom, het octet De Familie van Zingen en Cappella Fontana. Fijn om met deze leuke club goede zangers iets moois neer te zetten!
‘Music was my first love’, zullen we maar zeggen. Pianospelen is mijn dagelijks werk, zingen doe ik ernaast. De muziek bracht mij via conservatoria en de studie Muziekwetenschap naar uiteenlopende podia en theaters als pianist van het Nationaal Hekel Kabaret, Hans Visser (ex-Flairckgitarist), Meike van der Veer (kwartfinalist Voice of Holland) en de New Metronome Bigband (samen met Lee Towers, Marco Bakker, Margriet Eshuijs en Eric Vloeimans). Bij de Van den Ende-musical Fame was ik repetitor. Verder treed ik op met de popkoren Joyful en Allround, waarvoor ik ook arrangeer. Bovendien werk ik als muzikaal begeleider en muziekdocentop hbo- en mbo-opleidingen Dans en Theater. Als tenor zong ik bij ik het Monteverdi Kamerkoor Utrecht, het Veenendaals Projectkoor, Het Nieuw Bach Ensemble en mannenkwartet H.A.R.P. Op dit moment zing ik bij het Alexanderconsort in Bennekom, het octet De Familie van Zingen en Cappella Fontana. Fijn om met deze leuke club goede zangers iets moois neer te zetten!
Dik de Weger – Bariton, tevens muzikaal leider/dirigent
Muziek is voor mij een uit de hand gelopen hobby. Ik kreeg vanaf mijn tiende jaar pianoles en had op mijn 16e mijn eerste koorervaring. Tijdens mijn studie Scheikunde in Groningen zong ik in diverse koren, uitmondend in het Nederlands Studenten Kamerkoor onder toentertijd Cees Rotteveel. Hij maakte mij attent op de Kurt Thomascursus voor koordirigenten die ik driemaal heb gevolgd. In Groningen was ik medeoprichter van Collegium Locale. Na mijn verhuizing naar Apeldoorn en een kortstondig lidmaatschap van de Distler Cantorij besloot ik daar mijn eigen cantorij te starten. Ondertussen volgde ik privélessen koordirectie bij Jos van Veldhoven. In 1993 volgde een eerste eigen koorproject onder de naam Cappella Apeldoorn. Hiermee voerde ik van 2000 tot 2013 jaarlijks enkele projecten uit waarbij we alle hoeken van het koorrepertoire verkenden. Sinds 2011 maak ik deel uit van het vocaal ensemble De Firma Cantus (close harmony en gevarieerd klassiek) En vanaf 2013 tot 2018 zong ik in het Basilius College. Cappella Fontana is een nieuw initiatief. Elk van de leden brengt een eigen stuk muzikale ervaring in en zo maken we elkaar voortdurend beter. Daarom is het voor mij een feestje om met dit ensemble te zingen, soms zelf als zanger, maar op dit moment als dirigent!
Muziek is voor mij een uit de hand gelopen hobby. Ik kreeg vanaf mijn tiende jaar pianoles en had op mijn 16e mijn eerste koorervaring. Tijdens mijn studie Scheikunde in Groningen zong ik in diverse koren, uitmondend in het Nederlands Studenten Kamerkoor onder toentertijd Cees Rotteveel. Hij maakte mij attent op de Kurt Thomascursus voor koordirigenten die ik driemaal heb gevolgd. In Groningen was ik medeoprichter van Collegium Locale. Na mijn verhuizing naar Apeldoorn en een kortstondig lidmaatschap van de Distler Cantorij besloot ik daar mijn eigen cantorij te starten. Ondertussen volgde ik privélessen koordirectie bij Jos van Veldhoven. In 1993 volgde een eerste eigen koorproject onder de naam Cappella Apeldoorn. Hiermee voerde ik van 2000 tot 2013 jaarlijks enkele projecten uit waarbij we alle hoeken van het koorrepertoire verkenden. Sinds 2011 maak ik deel uit van het vocaal ensemble De Firma Cantus (close harmony en gevarieerd klassiek) En vanaf 2013 tot 2018 zong ik in het Basilius College. Cappella Fontana is een nieuw initiatief. Elk van de leden brengt een eigen stuk muzikale ervaring in en zo maken we elkaar voortdurend beter. Daarom is het voor mij een feestje om met dit ensemble te zingen, soms zelf als zanger, maar op dit moment als dirigent!
Siska de Graaff - Mezzosopraan
Voor mij staat ‘samen muziek maken’ bovenaan het lijstje met favorieten. Daardoor krijgt het resultaat iets wat meer is dan de som der delen. Juist het musiceren in een kleine bezetting maakt deze ervaring voor mij het meest intens. En dat maakt het zingen bij Cappella Fontana extra bijzonder.
Voor mij staat ‘samen muziek maken’ bovenaan het lijstje met favorieten. Daardoor krijgt het resultaat iets wat meer is dan de som der delen. Juist het musiceren in een kleine bezetting maakt deze ervaring voor mij het meest intens. En dat maakt het zingen bij Cappella Fontana extra bijzonder.
Anne Wijngaard – Alt
Mijn liefde voor muziek begon thuis, bij het harmonium van mijn moeder en de trekharmonica van mijn vader. Samen met de hele familie zingen en spelen, met ongelooflijk veel plezier. Een betere basis voor een levenslange passie voor muziek kun je niet hebben.
Na een kort uitstapje naar gitaar leerde ik via de blokfluit de oude muziek kennen. Viola da gamba was een mooie aanvulling daarop. Kort geleden ontdekte ik de traverso, die weer een heel ander repertoire ontsluit. Mijn instrumenten zet ik graag in consortverband in, momenteel vooral bij het Anima Consort. De allesverbindende rode draad blijft voor mij echter het zingen. Nog steeds samen, nog steeds met heel veel plezier, in grote koren en in kleine ensembles, nu ook met Cappella Fontana.
Mijn liefde voor muziek begon thuis, bij het harmonium van mijn moeder en de trekharmonica van mijn vader. Samen met de hele familie zingen en spelen, met ongelooflijk veel plezier. Een betere basis voor een levenslange passie voor muziek kun je niet hebben.
Na een kort uitstapje naar gitaar leerde ik via de blokfluit de oude muziek kennen. Viola da gamba was een mooie aanvulling daarop. Kort geleden ontdekte ik de traverso, die weer een heel ander repertoire ontsluit. Mijn instrumenten zet ik graag in consortverband in, momenteel vooral bij het Anima Consort. De allesverbindende rode draad blijft voor mij echter het zingen. Nog steeds samen, nog steeds met heel veel plezier, in grote koren en in kleine ensembles, nu ook met Cappella Fontana.
Roy Mononoetoe – Tenor
Muziek heeft mij altijd aangetrokken. Mijn vader speelde graag gitaar en ik luisterde dan altijd aandachtig mee. Ik nam op een gegeven moment ook gitaarlessen bij de muziekschool en raakte ook steeds meer met klassieke muziek in aanraking. Een toen nog vrijwel onontgonnen terrein voor mij. Later nam ik ook zanglessen. De gitaar ruilde ik na verloop van tijd in voor de piano. Ik werk en werkte mee aan producties van muziekgezelschappen in het hele land en kon daarbij regelmatig de tenorsolo’s zingen. Daarnaast deed ik mee met de opera’s die in Ahoy te Rotterdam en in de jaren 90 in de Rai in Amsterdam werden uitgevoerd.
De verdere verdieping in de muziek vond ik in de opleiding aan de Schumann Akademie te Zwolle. Zangles kreeg ik onder meer van Cora Peeters in Rotterdam en van de beroemde bariton David (Jumbo) Wilson-Johnson in Amsterdam. Op dit moment heb ik les van Manuela Ochakovski in Apeldoorn. Om mijn zangtechniek te ondersteunen heb ik ook veel profijt gehad van de Lichtenberg-methode en de Alexander-Techniek. Graag zing ik samen met pianist Michiel Hinnen liederen van de zogenaamde 'Indische componisten' als Paul Seelig en Constant van de Wall en Bernard van den Sigtenhorst Meyer. Liederen uit Nederlands-Indië gecomponeerd aan het begin van de 20e eeuw.
In Capella Fontana kan ik met veel plezier participeren op een hoog niveau waarbij naast ensemble-zang ook af en toe solistische partijen de ruimte krijgen.
Muziek heeft mij altijd aangetrokken. Mijn vader speelde graag gitaar en ik luisterde dan altijd aandachtig mee. Ik nam op een gegeven moment ook gitaarlessen bij de muziekschool en raakte ook steeds meer met klassieke muziek in aanraking. Een toen nog vrijwel onontgonnen terrein voor mij. Later nam ik ook zanglessen. De gitaar ruilde ik na verloop van tijd in voor de piano. Ik werk en werkte mee aan producties van muziekgezelschappen in het hele land en kon daarbij regelmatig de tenorsolo’s zingen. Daarnaast deed ik mee met de opera’s die in Ahoy te Rotterdam en in de jaren 90 in de Rai in Amsterdam werden uitgevoerd.
De verdere verdieping in de muziek vond ik in de opleiding aan de Schumann Akademie te Zwolle. Zangles kreeg ik onder meer van Cora Peeters in Rotterdam en van de beroemde bariton David (Jumbo) Wilson-Johnson in Amsterdam. Op dit moment heb ik les van Manuela Ochakovski in Apeldoorn. Om mijn zangtechniek te ondersteunen heb ik ook veel profijt gehad van de Lichtenberg-methode en de Alexander-Techniek. Graag zing ik samen met pianist Michiel Hinnen liederen van de zogenaamde 'Indische componisten' als Paul Seelig en Constant van de Wall en Bernard van den Sigtenhorst Meyer. Liederen uit Nederlands-Indië gecomponeerd aan het begin van de 20e eeuw.
In Capella Fontana kan ik met veel plezier participeren op een hoog niveau waarbij naast ensemble-zang ook af en toe solistische partijen de ruimte krijgen.
Kiki Mulder - Sopraan
Klassieke muziek was altijd al in mijn leven. Op jonge leeftijd begon ik met pianoles en altblokfluit. In ons gezin werd veel gezongen. Toch kwam ik pas ruim na mijn dertigste op het idee zangles te gaan nemen. Zingen, het liefst in verschillende ensembles met muziek uit alle tijden, werd een grote passie van deze Amersfoortse jeugdverpleegkundige.
Ik kreeg lange tijd zanglessen bij Sonja van Lier. Daarbij volgde ik ook lessen bij Henriette Schenk, Marieke Steenhoek en Talitha van der Spek. Ik had het geluk ook een masterclass voor gevorderde amateurzangers bij Margreet Honig en Maarten Koningsberger te mogen volgen.
Ik zing bij verschillende (project)ensembles met uitvoeringen uit verschillende stijlperiodes in verschillende ensembles. Zoals oa.het Nieuw Bach Ensemble olv Krijn Koetsveld, het Luna Kamerkoor olv Wolfgang Lange, La Rosa, olv Hans Noyens, Les Dames Vocales en Midsummer Ensemble olv Jeroen Spitteler, Opera Cosi, olv Talitha van der Spek, Bachconsort Nijkerk olv Falco van Loon. Met het Marnixkwartet zing ik bij verschillende gelegenheden muziek uit verschillende tijden.
Klassieke muziek was altijd al in mijn leven. Op jonge leeftijd begon ik met pianoles en altblokfluit. In ons gezin werd veel gezongen. Toch kwam ik pas ruim na mijn dertigste op het idee zangles te gaan nemen. Zingen, het liefst in verschillende ensembles met muziek uit alle tijden, werd een grote passie van deze Amersfoortse jeugdverpleegkundige.
Ik kreeg lange tijd zanglessen bij Sonja van Lier. Daarbij volgde ik ook lessen bij Henriette Schenk, Marieke Steenhoek en Talitha van der Spek. Ik had het geluk ook een masterclass voor gevorderde amateurzangers bij Margreet Honig en Maarten Koningsberger te mogen volgen.
Ik zing bij verschillende (project)ensembles met uitvoeringen uit verschillende stijlperiodes in verschillende ensembles. Zoals oa.het Nieuw Bach Ensemble olv Krijn Koetsveld, het Luna Kamerkoor olv Wolfgang Lange, La Rosa, olv Hans Noyens, Les Dames Vocales en Midsummer Ensemble olv Jeroen Spitteler, Opera Cosi, olv Talitha van der Spek, Bachconsort Nijkerk olv Falco van Loon. Met het Marnixkwartet zing ik bij verschillende gelegenheden muziek uit verschillende tijden.
Daphne Kroonenberg- Mezzosopraan
Sinds mijn 8e speel ik piano, en tijdens mijn studie aan het conservatorium in Tilburg heb ik naast piano ook orgel en zang ontdekt. Mijn hart ligt bij de oude muziek, maar wat ik leuk vind aan Capella Fontana is het diverse repertoire wat we zingen in kleine bezetting met semi-professionele en goede amateurzangers. Naast Capella Fontana ben ik verbonden aan de Theresiakerk in Maarn als organist en ben ik actief als zangeres maar ook in het bestuur van Faelix Baroque Ensemble olv Anthony Scheffer.
Sinds mijn 8e speel ik piano, en tijdens mijn studie aan het conservatorium in Tilburg heb ik naast piano ook orgel en zang ontdekt. Mijn hart ligt bij de oude muziek, maar wat ik leuk vind aan Capella Fontana is het diverse repertoire wat we zingen in kleine bezetting met semi-professionele en goede amateurzangers. Naast Capella Fontana ben ik verbonden aan de Theresiakerk in Maarn als organist en ben ik actief als zangeres maar ook in het bestuur van Faelix Baroque Ensemble olv Anthony Scheffer.
Jeanette Niekus - Sopraan
Muziek is al vanaf mijn kindertijd in mijn leven aanwezig. Bij ons thuis werd veel gezongen en als kind kreeg ik pianoles en zat ik op kinderkoren.
Toen ik een jaar of 20 was stond in de krant een oproep 'Distler cantorij zoekt zangers'. Ik heb zangles genomen en ben daar gaan zingen. Dat was mijn
eerste ervaring met het zingen in een kamerkoor. Na de Distler Cantorij zouden nog vele andere (project)koren en workshops volgen. Op dit moment
zing ik bijvoorbeeld ook bij het Hanze Projectkoor.
Het leuke is dat een aantal zangers die nu deel uitmaken van Cappella Fontana ook al zongen bij de Distler cantorij.
Ik geniet ervan om samen mooie muziek te maken met een groep zangers, waarvan ik er een aantal al zo lang ken!
Muziek is al vanaf mijn kindertijd in mijn leven aanwezig. Bij ons thuis werd veel gezongen en als kind kreeg ik pianoles en zat ik op kinderkoren.
Toen ik een jaar of 20 was stond in de krant een oproep 'Distler cantorij zoekt zangers'. Ik heb zangles genomen en ben daar gaan zingen. Dat was mijn
eerste ervaring met het zingen in een kamerkoor. Na de Distler Cantorij zouden nog vele andere (project)koren en workshops volgen. Op dit moment
zing ik bijvoorbeeld ook bij het Hanze Projectkoor.
Het leuke is dat een aantal zangers die nu deel uitmaken van Cappella Fontana ook al zongen bij de Distler cantorij.
Ik geniet ervan om samen mooie muziek te maken met een groep zangers, waarvan ik er een aantal al zo lang ken!
Hans Veldkamp – Bas
Al op de lagere school vond ik zingen heerlijk, maar pas in mijn studententijd, bij het Nijmeegs studentenkoor Alphons Diepenbrock, kwam ik voor het eerst in aanraking met het zingen in een koor. Er ging een wereld voor mij open! Dat je met je stem en samen met anderen zoiets moois kon voortbrengen. Ik ben sindsdien niet meer gestopt met zingen. Eerst in een groter koor, later ook in kleinere samenstellingen zoals Kamerkoor Mnemosyne in Nijmegen en het Apeldoons Vocaal Ensemble. In de afgelopen jaren heb ik meegezongen in vele projectkoren van diverse samenstelling en met uiteenlopend repertoire en nam ik deel aan workshops en zangcursussen in binnen- en buitenland. Het bijzondere van dit laatste is te merken hoe universeel muziek is. Ik zing graag ‘op het puntje van de stoel en met de neus tegen het raam’ en houd van muzikale uitdagingen, zowel wat kooromvang als wat repertoire betreft. Momenteel zing ik naast Cappella Fontana bij het Hanze Projectkoor in Deventer/Zutphen.
Al op de lagere school vond ik zingen heerlijk, maar pas in mijn studententijd, bij het Nijmeegs studentenkoor Alphons Diepenbrock, kwam ik voor het eerst in aanraking met het zingen in een koor. Er ging een wereld voor mij open! Dat je met je stem en samen met anderen zoiets moois kon voortbrengen. Ik ben sindsdien niet meer gestopt met zingen. Eerst in een groter koor, later ook in kleinere samenstellingen zoals Kamerkoor Mnemosyne in Nijmegen en het Apeldoons Vocaal Ensemble. In de afgelopen jaren heb ik meegezongen in vele projectkoren van diverse samenstelling en met uiteenlopend repertoire en nam ik deel aan workshops en zangcursussen in binnen- en buitenland. Het bijzondere van dit laatste is te merken hoe universeel muziek is. Ik zing graag ‘op het puntje van de stoel en met de neus tegen het raam’ en houd van muzikale uitdagingen, zowel wat kooromvang als wat repertoire betreft. Momenteel zing ik naast Cappella Fontana bij het Hanze Projectkoor in Deventer/Zutphen.
Frans ten Cate - Tenor
Ik kreeg gitaarlessen op de toenmalige Apeldoornse Muziekschool. Na de middelbare schooltijd studeerde ik gitaar aan het Utrechts Conservatorium en ik geef vanaf die tijd gitaarlessen op de Apeldoornse Muziekschool het huidige Markant. Mijn droom en passie werd mijn beroep. Daarnaast zing ik ook graag en maak ik deel uit van diverse koren waaronder natuurlijk Cappella Fontana.
Zie ook: http://www.music-on-line-instruments.nl/contents/nl/d50_gitaarles-frans-ten-cate-apeldoorn.html
Ik kreeg gitaarlessen op de toenmalige Apeldoornse Muziekschool. Na de middelbare schooltijd studeerde ik gitaar aan het Utrechts Conservatorium en ik geef vanaf die tijd gitaarlessen op de Apeldoornse Muziekschool het huidige Markant. Mijn droom en passie werd mijn beroep. Daarnaast zing ik ook graag en maak ik deel uit van diverse koren waaronder natuurlijk Cappella Fontana.
Zie ook: http://www.music-on-line-instruments.nl/contents/nl/d50_gitaarles-frans-ten-cate-apeldoorn.html
Bastiaan de Haan – Bariton
Lous van Ekeren – Sopraan
Ton van de Kraats – Bas